Rólunk
Mi a Lehetőségek tere?
A Lehetőségek tere egy nem formális tanulási és kulturális program, amely a 8. kerületi Práter utca 63. szám alatt működik. A Lehetőségek tere nem egy hagyományos, sokak által használt közösségi tér, hanem a résztvevőkkel közösen alakított hely, amely egyszerre alkotó- és gondolkodóműhely, kiállítótér és változatos programok helyszíne.
Kiket vár a Lehetőségek tere?
Várjuk azokat,
- akik keresik az útjukat,
- akik hisznek a közös gondolkodás erejében,
- akik nyitottak az új nézőpontokra és a kísérletezésre,
- akikben van cselekvési vágy és nyitottak a közös alkotásra és gondolkodásra,
- akik szeretnének művészetet vinni a mindennapjaikba,
- akiket érdekel a Lehetőségek tere küldetése és működése.
Mi történik a Lehetőségek terében?
Közös gondolkodás (olykor szokatlan feltevések mentén), élményalapú tanulás, együttműködés, kapcsolódás, alkotás.
Mi a Lehetőségek tere missziója?
A Lehetőségek tere egy nem formális tanulási és kulturális program és közösségi tér, amely útkeresőknek, művészetre és közösségi élményekre vágyó embereknek nemtől, kortól és hovatartozástól függetlenül nyújt lehetőséget a gondolkodás és a párbeszéd közös gyakorlására, találkozásra, élményalapú tanulásra és alkotásra képzések és projektek formájában.
A programok az együttműködés és a részvételiség jegyében zajlanak, ahol a résztvevők egyenrangú partnerek. A módszertani megközelítések a részvételi művészet, a filozófiai gyakorlat és a kritikai pedagógia elméleteiből indulnak ki. A közös gyakorlás és élmények velejárója egy megtartó közösség építése, amely identitást formálhat, kapcsolódást és hovatartozást alakíthat ki a résztvevők számára. Célunk, hogy a hozzánk érkezők új nézőpontokat ismerjenek meg, megtapasztalják a közösség erejét, és tudatosabbá váljanak önmagukkal és a környezetükkel kapcsolatban, továbbá képesek legyenek kritikusan gondolkodni a társadalmi viszonyokról.
A tanulás mint élmény
Programjainkon együtt tapasztalunk, kísérletezünk és beszélgetünk. Hiszünk az egymástól való tanulásban, abban, hogy mindenkinek van értékes tudása. Az élményalapú tanulás hozzásegíti a résztvevőket a kritikai gondolkodás és problémamegoldó képesség fejlesztéséhez is.
Közösség és közösségi szemlélet
Egy megtartó, biztonságos környezet elősegíti a nyitottságot, a kapcsolódást, a párbeszédet és az empátiát, miközben támogatja az egyént. A közösségben rejlő építő erő a programjaink egyik fő motorja, ahol az egymás segítése és a csapatmunka elengedhetetlen a közös munka folyamán.
Fiatalok aktív bevonása, egyenrangú partnerként kezelése
A hagyományos iskolarendszerben a fiatalok ahhoz vannak hozzászokva, hogy alárendelt félként vannak jelen egy hierarchikus rendszerben. Ezzel szemben mi horizontális megközelítést képviselünk, azaz egyenlő partnerként tekintünk a fiatalokra, és célunk, hogy aktív részesei és alakítói legyenek a programoknak.
Reflektált viszony a társadalmi és hatalmi struktúrákhoz
Arra törekszünk, hogy a résztvevők kritikusan viszonyuljanak az őket körülvevő társadalmi és hatalmi struktúrákhoz. Ez azért fontos, hogy képesek legyenek felismerni a társadalmi egyenlőtlenségeket, majd kritikusan gondolkodni az azokat létrehozó hatalmi viszonyokról, valamint hogy megértsék saját helyüket és helyzetüket ezekben a struktúrákban.
Partnereink
A tranzit.hu fő partnere az ERSTE Alapítvány.
Csapat

Árva Judit
Művészettörténész, kritikus
Szinte megszakítások nélkül folytatok tanulmányokat már 24 éve. Készültem csillagásznak és belső építésznek, voltam zeneiskola tanulója, és festészeti osztály hallgatója is. Számomra minden téren egyaránt fontos a művészet gyakorlata és elmélete, a fizikai alkotás és a „tudós” vizsgálódás, a kutatás, a nyitottság és a kritikai szemlélet. A közoktatásban eddig eltöltött évek során megtapasztalhattam számos építő, de még több merev és kontraproduktív módszert, amelyek komoly hátrányokat okozhatnak. Hiszem, hogy a kérdésfeltevés előrébb vihet, mint az állítás, hogy a dogmák elvetése felszabadító erővel bír, és hogy a nyitottság az újra és ismeretlenre nem félelmet, hanem lehetőséget teremt.

Hegyi Dóra
Szakmai és stratégiai vezető
Művészettörténész és kurátor, valamint több mint 15 éve vagyok a budapesti tranzit.hu (Tranzit Hungary Közhasznú Egyesület) – amely egy közép-európai kortárs művészeti hálózat része – szakmai vezetője. A tranzit.hu programjában a kortárs művészet mindig a kritikai gondolkodás és a tanulás interdiszciplináris és kísérletező terepeként jelent meg. A Lehetőségek terében ezt a szemléletet folytatjuk a fiatal generációk és a környékbeliek felé fordulva, azzal a céllal, hogy minél többféle tudású, korú ember tanulhasson egymástól.

Puszt Zsófia
Közösségimédia-, vizuálistartalom szerkesztő és projektfelelős
Puszt Zsófi vagyok, 2022-ben kezdtem el a Lehetőségek terében dolgozni. Fő feladataim a kezdetek óta: a közösségi média, a vizuális anyagok és a projektet fejlesztése, valamint a fotózás. Az elmúlt években olyan programokat valósítottam meg, mint a Kreatív közélet vagy a Photo-Book műhely. Szeretek itt dolgozni, mert nem olyan, mintha egy munkahelyre jönnék, hanem egy helyre, ahol közösen gondolkodunk, és mindenkinek van lehetősége kibontakozni. BA diplomámat a Kaposvári Egyetem fotográfia szakán szereztem, majd 2018 és 2022 között az UdK Berlin Kunst im Kontext mesterszakára jártam, ahol kritikai művészetközvetítésre szakosodtam.

Szabó Dóra
Projekt- és térmenedzser, projektfelelős
Önkéntesként csöppentem bele a Lehetőségek tere életébe 2022 őszén egy környezettudatos divattal foglalkozó projekt apropóján. Azóta a tér munkatársaként számos projekt megvalósításában segédkeztem, és a térmenedzsmenttel kapcsolatos feladatok is hozzám tartoznak. Az egyetemen rendezvényszervezést tanultam, és a civil szférában találtam meg azt a szakmai és értékrendbeli egyensúlyt, ami mindig fontos szempont volt számomra.
Alapító tagok

Árva Judit
Művészettörténész, kritikus
Szinte megszakítások nélkül folytatok tanulmányokat már 24 éve. Készültem csillagásznak és belső építésznek, voltam zeneiskola tanulója, és festészeti osztály hallgatója is. Számomra minden téren egyaránt fontos a művészet gyakorlata és elmélete, a fizikai alkotás és a „tudós” vizsgálódás, a kutatás, a nyitottság és a kritikai szemlélet. A közoktatásban eddig eltöltött évek során megtapasztalhattam számos építő, de még több merev és kontraproduktív módszert, amelyek komoly hátrányokat okozhatnak. Hiszem, hogy a kérdésfeltevés előrébb vihet, mint az állítás, hogy a dogmák elvetése felszabadító erővel bír, és hogy a nyitottság az újra és ismeretlenre nem félelmet, hanem lehetőséget teremt.

Gosztola Kitti
Képzőművész
A művészeti pálya mellett rendszeresen folytatok pedagógiai tevékenységet projekt jelleggel a Liszt Múzeumtól a Kolorádó Fesztiválig. Hiszek abban, hogy a képzőművészetnek meghatározó szerepe van a vizualitáshoz való tudatos viszony, a kreatív és a kritikai gondolkodás formálásában. Alkotói munkásságom jelentős részében dolgozom csapatban, kollaborációkban, melyekben különböző korosztályok bevonásával, kreatív, egyedi megközelítésekkel keresünk válaszokat, társadalmi és ökológiai problémákra.

Hegyi Dóra
Művészettörténész, kurátor
Több mint 25 éve dolgozom a kortárs képzőművészet területén, amely számomra a kritikai gondolkodás gyakorlásának legjobb terepe. A kortárs művészet gyakran úgy nyúl megszokott kérdéskörökhöz, hogy megkérdőjelezi a berögzült működéseket és bátran feszeget tabutémákat. Erre ma nagy szükség van a társadalmi együttélés minden területén, legyen szó oktatásról, politikáról, emberségről vagy a Föld megőrzéséről. Hiszek abban, hogy a gondolkodás formálásával sokkal több ember lesz cselekvőképes és ezen az úton kell segítenünk a fiatalokat!

Kánya Kinga
Szociológus, közösségfejlesztő
Mitől lesz jó egy csoport, és közösség? Miért jó tartozni valahova? Mit jelent, hogy együtt közösen megfogalmazunk egy célt és közösen cselekszünk? Szociológusként az érdekel, hogyan lehet a társadalmi hatásokra reflektálni, alakító módon cselekedni, a csoportokban pedig az, hogyan tudjuk a mindenkiben meglévő tudást láttatni, egymás értékeit felismerni és közösen egymás erőforrásait egy irányba – alkotásba, cselekvésbe, érdekérvényesítésbe – terelni. A valós élettel és a valós helyzetekkel dolgozom, legyen az változás, öröm, siker, vagy akár kihívás konfliktus, veszteség, gyász. Ezek alakulnak át folyamatokká, miközben a közösség közös és demokratikus elvek szerint alakul és egy új minőséget hoz létre.

Máriás Leonárd
Filozófiai gyakorlatvezető, médiakutató
Tíz évig dolgoztam újságíróként, munkámmal elnyertem a tényfeltárás legmagasabb hazai elismeréseit. Jelenleg civil szervezeteknek segítek szabadúszó újságíróként és médiaelemzőként, valamint bevezetés a filozófiába és kreatív gondolkodás kurzusokat tartok a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Alkalomadtán dialógus- és önfejlesztő csoportokat vezetek, illetve párbeszéd- és érveléskultúrát ösztönző társadalomfejlesztő projektekben veszek részt, melyekben a filozófiai módszerek és hagyomány gyakorlati alkalmazásával kísérletezem. Emellett a filozófia szélesebb társadalmi alkalmazhatóságát kutatom a Szegedi Tudományegyetem Filozófia Doktori Iskolájában.

Pócsik Andrea
Kultúrakutató, filmtörténész
A legjellemzőbb tulajdonságom, ami a szakmai hozzáállásomat is meghatározza, a rajongás az új és a régi dolgokért. Filmtörténész vagyok, elvarázsol a régi mozi, a letűnt korok szokásai és állandóan kíváncsivá tesz, hogyan gondolkodnak a nálam fiatalabbak. Szeretek kipróbálni ismeretlen dolgokat, a tanításban új módszereket, a kutatásban új témákat, az állandó tanulás az egyik lételemem. Kedvenc mozdulatom az elrugaszkodás, s ennek megfelelően szívesen tervezek dolgokat. Fontos számomra a közösség, igyekszem az időm nagy részét különböző (családi, baráti, szakmai) csoportokban tölteni, épp ezért a kultúrakutatást, a másik szakmámat folyamatosan, még szabadidőmben is gyakorolhatom: állandóan megfigyelek. Főleg a hatalmi viszonyok mintázata érdekel: idealista vagyok, szeretnék emberibb, demokratikusabb világban élni.

Sarlós Ágnes
Mozgásszínházi tréner
A húszas éveimben nevelőotthonban dolgoztam, majd Grotowski-féle “belső színházat”, butoh táncot és mozgásszínházat tanultam. Utána gyermeket szültem és abbahagytam a színházat. Pécsett született meg a fiam, onnan költöztünk le egy nagyon kicsi faluba, Besencére, ahol mélyszegénységben élő családok, gyerekek élnek. Ahogy cseperedett a fiam, a faluban összeszedtem a gyerekeket és foglalkozásokat tartottam nekik. Biogazdálkodásból tartottuk el magunkat, de miután a pénzünk elfogyott, a fiammal visszaköltöztünk Pestre, azóta masszőrként tartom el a családomat. Szeretnék adni, különösen a színházi tapasztalataimból, azoknak az embereknek, akik hátrányokkal indulnak, akiknek nehezen nyílnak meg az ajtók és sok mindenből kimaradnak. A színház nem csak arra hogy jó, hogy színpadon legyen, a színház hozzáállás, módszer, melynek segítségével rácsodálkozhatunk és jobban megérthetjük az életet!

Táborosi Norbert
Pedagógus, demokratikus iskolaalapító
A gimnáziumban rendező-operatőrnek készültem, majd az érettségi után az egykori Magyar Televíziónál kétéves kameraman és segédoperatőri képzésen vettem részt, így dolgozhattam az akkori profi tévések mellett, ráadásul filmes kamerákkal is forgathattam segédoperatőrként. A kereskedelmi televíziók megjelenésével 1997-ben az ELTE filozófia szakára jelentkeztem, ahol diplomát szereztem, majd elvégeztem az ELTE Mozgóképkultúra és Médiaismeret tanári szakát, így 2004-től kezdtem középiskolai tanárként dolgozni. Pedagógia szakvizsgám során alternatív pedagógiai módszereket ismertem meg, amelyek középpontjában az ember és a tudás áll, nem a tananyag, nem az osztályzat és nem a tanári akarat és elvárások. A demokratikus oktatás módszereire támaszkodva részese voltam egy általános iskola megalapításának is. Tanítottam a filmkészítés és filmelemzés mellett filozófiát, valamint etikát is.
Rólunk mondták
Jelentősen fejlődött a hozzáállásom a csapatmunkához. Az érdekes, megindító témák aktív részvételre sarkalltak. Legutóbb a Kreatív közélet projektbe kapcsolódtam be. Fontosnak tartom, hogy tisztában legyünk a jogainkkal, ha már az iskolákban mélyrehatóbban erről nem esik szó. Az így megalakult közeg igazán építő, motiváló. Úgy érzem, hogy bár még nem vagyok nagykorú, számít a véleményem.
A projekt keretében lehetőségünk volt részt venni a European Alternatives “aktivista képző táborában”. Rengeteg tudással és élménnyel gazdagodtam, emellett a csapatdinamikánk is jelentősen fejlődött. Összességében nemcsak gyakorlati, hanem szellemi útravalót is kaptam jövőbeli terveim és projektjeim megvalósításához. Kellemes érzéssel tölt el, hogy része vagyok a térnek, ennek a támogató, nyitott közösségnek, amelynek sokoldalúsága és frissessége az elejétől kezdve magával ragadott.”
A Lehetőségek tere elsősorban egy műhely, a gondolkodás műhelye, bármit is jelentsen ez a fogalom. Számomra külön élményt ad, hogy a belső kialakítása a plafonon futó csövekkel és a nyers téglafalakkal egy jóleső “befejezetlenséget” teremt, amely arra buzdít, hogy egészítsem ki, fantáziáljam tovább.
Ez a Práter utcai ékszerdoboz számomra elválaszthatatlanul összefonódik a legkedvesebb közösségi élményemmel, a Filókörrel. Amit kint hagyok talán jobban meg tudnám nevezni, mint ami bent a térben vár rám minden Filókör alkalmon, de mégis megpróbálkozom vele: szétesek, kétségbeesek, összerakódom, felébredek, együtt gondolkodom, homályba veszek, majd ismét összerakódom, pontosabban összerakódik valami más, valami, ami eddig nem volt. A Filókörök alkalmával nem másról beszélgetünk, mint saját magunkról, arról a léthelyzetről, amiben éppen vagyunk, és valamiképpen az ezekre a helyzetekre adott reflexiókkal és nem „jó tanáccsal” igyekszünk valami lényeghez eljutni valami… de nem is folytatom, inkább gyere el, és tapasztald meg te is!”